Realitycheck

Idag, efter arbetet drog jag ner på stan för att fixa lite ärenden.
Inne på banken var det fullt med folk, och när det äntligen blir min tur lägger fram min senaste löneutbetalnings check från SMD till den lilla skjortnissen bakom disken. Klick klick klick, skriva på här å där, pengar på kontot. Just då kommer jag och tänka på att nu skulle vara ett ypperlig tillfälle att skaffa ett sånt där VISA CARD. Det är då det roliga börjar. Eftersom man är en mycket artig ung dam presenterar jag blygsamt förslaget för mannen i skjorta bakom disken. Ordagrannt lät de såhär.

Jag: "Hörrdu, ett sånt där VISA KORT, kostar dä pengar å skaffa ett sånt ellär?

Bankkillen: Hm, jag tror du borde bli nyckelkund, på så vis får du extraförmåner, bla bla bla bla bla bla samt ett VISA KORT gratis fram tillS du fyller 20 år.

Jag: Jasså, låter fint de

Bankkillen: Några frågor då bara, hur myckeT tjänar du i månaden? 

Jag :ööööööööööööh

Bankkillen : Pått ungefär, mer eller mindre än 10 tusen i månaden? 

Jag: förtillfället, MINDRE! 

Bankkillen : Och du planerar att gå i pension om 47 år, då du är 65 år gammal? 

Jag : .......................................(lång tystnad) I tankarna ser jag mig själv rynkig med brösten nere vid knäna. 47 år kvar. 47 år. Det är längre än vad jag i mitt ungdomliga sinne kan ta till mig.

Bankkillen: Jag kryssar i standard pensionsåldern på dig här. Hur ser du på risker?

Jag: Risker?????????????

Bankkillen: Ja, bankken behöver veta vilken riskkgrupp du ska placerasi, men eftersom du ärsåung spelar de i stort sett ingen roll eftersom ju närmare pensionen du kommer kan du bara ändra riskgrupp här hos oss blablalblalbla.........

Jag: Fick inte fram ett ljud. Detär inte ofta jag tappar målföret när jag står en halv meter ifrån en söt bankkille. I de allra flestasituationer brukar jag mer än väl kunna prata om det ena eller detandra med ungefär vem som helst. Men han fick tyst på mig. Risker. Pension.

I min värld finns inga risker. Det finns bara möjligheter. Hoppas jag fortsättar tycka det enda tills det är dags att kvittera ut min feta pension. Om 47 år.

Hursomhelst så kalkylerade banken mig till risk grupp HÖG. stämmer nog.

Stay Young and keep belive in the swetness of life and free drinks. / Big Sis

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0